Mopperend vanuit de Maserati: is Audi de nieuwe Seat?

Monday 15 July 2013

Is het De Crisis, of heeft Uw Verslaggever een punt als hij er in zijn tweewekelijkse video-boodschap op losmoppert over economie, politiek en faits divers uit zijn deerniswekkende BN'er-bestaantje? Riemen vast (beter dan hijzelf doet, gaarne), want Kelder kwebbelt er lekker op los vanuit de Sophia Loren onder de automobielen (tikje gedateerd, maar wat wás ze mooi...). Aflevering 3: over boze Belgen, de grootste kumpanie van heel de wereld, hoe rot is Apple en vooral... wat is dat toch met die Audi-rijders?

ps. Doe geen moeite terug te mopperen over dit stukkie, de reactiepanelen zijn even buiten gebruik dankzij de snode werken van een spamrobot. Wordt aan gewerkt...

Niet echt zoals't heurt, maar soms wensch ik mijn mede-weggebruikers een onbuigzame tegenligger. Bumperkleven boven de 150 km/uur, rechts inhalen, vanaf de invoegstrook roetsjjj over de doorgetrokken streep naar de linkerbaan zwermen en meer in het algemeen: snijden, vooral waar het niet kan. Ik zeg nadrukkelijk niet: opsnijden. Dat zou al te sneu zijn vanuit je Seat, op weg naar je Vinexflatje.

Jaren geleden wond ik mij al eens op over het verschijnsel Seat-rijder. Misschien wekt mijn Tridente iets boosaardigs in ze op, want sinds ik de afgelopen tien jaar in grand turismo's uit Modena rij, zwermen de Seats als overspannen wespen om mij heen. Apart type, de Seat-man. Stiekem dromen van een Porsche Gayman, een Golf Gti niet kunnen betalen en dus maar settelen voor een zwarte Seat. En maar jakkeren met zo'n opgevoerde Bugaboo. Het ergste is de Leon SC, een 'rijdersauto' die op de website van deze emotionele Spaanse-Duitse kleuter wordt aangeprezen met een agressie opwekkende slogan: 'Daag iedere bocht uit!' Tsja. Prima, knal die bocht in, maar heb niet de naïeve hoop dat ik wedstrijdje met eene Seat wil doen. Why should I? \

Het geestige van Seat-rijders is dat ze zo voorspelbaar zijn. Zie de reacties onder dit stukje: even oververhit als hun 4-cilinder blokje bij snelheden waar-ie niet voor gemaakt is. En altijd op de persoon in een poging tot kwetsen. Zo van: wat denkt die Kelder met z'n ouwe roestbak? Of, veelzeggend: 'Gewoon rechts blijven rijden Jort, laten wij jou met rust en vliegen wij er rustig langs met 200+. Links blijven plakken vraagt om een paar ledjes in je gezicht.' 

Navraag bij de verzekeraars ondersteunt mijn observaties. Seat schittert in de statistieken. Vooral waar het de 'eenzijdige, niet-verhaalbare schades' betreft. Lees: eigen schuld, signor Seat. Waar brave burgerbakken als Honda, Peugeot en Toyota krasvrij langs 's heerenwegen hobbelen, scoort Seat zo'n vijftig procent bovengemiddeld brokken. Trots zal de Leon-rijder constateren dat-ie de Golf, zijn grotere en duurdere Duitse neef, ook hier de pas afsnijdt. (Vraag mij niet hoe die Hyundai zilver op het schadeschavot heeft kunnen pakken - zou een Hyundai niet herkennen, zoals ik geen enkel Aziatisch blik enig onderscheidend vermogen kan toedichten.)

 

Bovenstaande top 15, met dank aan Athlon Car Lease, spreekt voor zich. Ook interessant is de schade in bredere zin. Daar blijkt Volkswagen het meest gejat en ingebroken en zijn Mercedes-rijders continu op weg naar Carglass. Komt dat door stenengooiende klanten naar hoofdstedelijke taxichauffeurs of vanwege het hobbelige stofpad naar Anatolië dat Mercedes-families iedere zomer in hun 250D ondernemen?    

Ach, de Seat-rijder. Laat ik er over stoppen en duimen dat die knullen een keer promotie maken in hun baantje en een betere boyracer mogen uitkiezen. Waarschijnlijk wordt  het dan een Audi. Zie hier de nieuwe Seat-rijder. Helaas moeten we die wel serieus nemen, want Audi is een foutloos merk voor professionals. U kent ze, de Audirijders. Ons blog voor 'de betere kantoorknuppel' bedient deze meer verwende coureurs. De Audi-rijder is, in tegenstelling tot zijn Seat-rivaal, een geslaagde m/v. Type: manager. Als het een vrouw, of ex-Seat-piloot is, rijden ze A3. Meestal sales- of marketing-types. Gaan ze naar 'account'- of zelfs directie-niveau, dan rolt er een A4 of zelfs A6 uit de leasefabriek. Het klinkt denigrerend, maar ik respecteer de Audi-rijder. Meestal hoogopgeleid, grootstedelijk, werkzaam op 'een A1-kantoorlocatie'. Woont in Bussum-Zuid, Amstelveen of Voorburg. Zoiets. Audi-rijders hebben weinig redenen jaloers te zijn, al zie ik graag af van hun regelzuchtige dikbillige eega's en lawaaiig kindergeluk. Maar ondaks dat brave profiel tref ik in toenemende mate bumperklevers met vijf zilveren ringen in de achteruitkijkspiegel. Meestal op file-tijden, want de Audi-rijder leidt een geordend leven. 8.00 AM 'naar de zaak', voor 'Boulevard' aan de aardappels. 's Ochtends op weg met Giel of Edwin, 's middags terug met Ruud en BNR. En maar kleven, snijden en de - toegegeven, ook door mij zeer gehate - trajectcontroles tarten. Enige ambitie kunnen wij de Audi-rijder niet ontzeggen. Het zal dan ook niet lang duren of de zilverkleurige A4/A6 - wie het verschil ziet mag het zeggen - wringt zich op het ereschavot tussen de Leon en de Gti. Sportief rijden, heet dat. Met de korte pook, op naar de laatste bocht.