Uw herder spreekt: ‘Heren, zullen we de wereld een beetje mooier maken?’

Tuesday 26 November 2013

Noem het grotesk. Noem het mijn ingewikkelde manier om m'n walk-in-closet te vullen. Of noem het gewoon mijn bijdrage aan een mooiere wereld. Na anderhalf jaar voorbereiding hangt een complete kledingcollectie onder mijn uiterst onbescheiden beeldmerk fysiek en digitaal in de rekken. Waarom ik met die snelle pakkenverkopers in zaken ga? Simpel: die SuitSupply-types zijn op al mijn verwende wenschen ingegaan, de JORT-collectie is beter dan de naamgever had durven dromen.  

Laat ik eerlijk zijn. Zo'n jaar of wat geleden zou ik mij nooit door SuitSupply in het pak hebben laten naaien. Het merk komt voort uit de brandende ambitie van gesjeesd student/hoogleraarszoontje Fokke de Jong. Hij caterde zijn corporale vrindjes met kartonnen smokings en zooijasjes. Niks mis mee, want het kostte ook bijna nix. Maar SuitSupply is geëvolueerd, beter geworden en vooral in de VS symbool van textiel succes - met behoud van z'n dna van 'disrupter' in de conservatieve gelambriseerde wereld van de 'herenkostuums en pantalons'. Misschien is Fokke de Jongs boreling wel het snelst groeiende Hollandsche merk van dit moment. Ze hebben nu zo'n vijftig winkels wereldwijd en openen alleen al in de VS tot de jaarwisseling een stuk of zeven superstrakke shops. Noem dat gerust ambitieus. Het merk heeft, zoals dat heet, momentum. Op de bagagedrager van die in volle vaart voortsnellende machinerie wilde uw presentator wel plaatsnemen. Te meer omdat Fokke de Jong en zijn inkoop- en ontwerpteams allesbehalve kleinzerig zijn als mijn Speciale Wensen ter tafel kwamen. Okay, de hoogwater-look en bijpassende bretels krijg ik er niet bij iedereen door, maar voor het overige: aan al mijn exuberantie voor deze collectie wordt tegemoetgekomen. Uitgangspunt: veel liefdevol ambachtelijk handwerk, uitsluitend toepassing van natuurlijke materialen en een cut to the bone-fit. Dat zie en vooral vóel je als drager. Zo zijn de pakken uitgevoerd in een delicate birdseye van Super 140 (lees: een bolletje wol van 1 kilo is 140 km lang. Dun is in pakkengarens synoniem met goed, want lekker licht) en voelen vederlicht aan vanwege een halve Bemberg-voering en een natuurlijke, zachte schouder met kleermakersplooitjes. Ik heb een hekel aan riemen, dus gebruiken we veel elegantere zijspanners. De mouwknoopjes kunnen open, en hoge nood bevrijdt u voortaan niet door een ijzeren gulp (met alle risico's vandien) maar een romantischer knopengulp.De stof voor de shirts betrekken we van de Nijloevers, de beroemde Egyptische Giza-katoen. De JORT-lijn levert alleen kasjmier sokken en bijpassende handschoenen. Een subtiliteit die veel Hollanders ontgaat - tot ze het dragen. Diezelfde kasjmier zit trouwens ook in m'n winterjassen verwerkt. Enfin, zo kan ik nog even doorgaan. Voor een groot pakkenmerk als SuitSupply een forse stap voorwaarts En dat alles voor prijzen die, gezien de kwaliteit, vrijwel even zacht zijn als kasjmier. 

Vraagje: of ik er rijk van word? Voorlopig niet. We zetten groot in, maar ook als ik dit pro deo als textiel ontwikkelingsproject had hedaan, zouy het de inspanning waard zijn. Het begeleidende laceringsfilmpje sluit af met de pay of: 'Heren, laten we de wereld een beetje mooier maken'. Kijk op onze kantoorparken en in de KLM-business clss lounge en u begrijpt hoe nobel dit is. Hollandse zakenmeneren onderscheiden zich nog steeds door een vaak lompe, kreukelige look. Dat mag stoppen en daar is nu geen excuus meer voor. Overigens is er over het op de Zuid-as gedraaide filmpje nog wel iets aardigs te vertellen. Politieke kenners zullen de inspiratie zien op het campagnefilmpje waarmee Hans van Mierlo in 1966 doorbrak. Die schitterende scene met Van Mierlo op de gracht en in de studio werd bedacht door reclamemaker Martin Veltman, een van de oprichters van reclamebureau FHV. Ik mijmerde daarover, wandelend tusen de kolossen op de Zuid-as en de lease-Audi's van de zaak. Ach, had ik maar zo'n stem als H.A.F.M.O., de D66'er die zijn stem trakteerde op teer, nicotine en spiritualia. Eindelijk serieus beginnen met roken en drinken, het eerste voornemen voor 2014 is er alvast...  

Het door durk.com ontworpen beeldmerk, verwijzend naar het dagelijkse degengevecht dat de kleermaker levert met naald en draad